Helg i byn

0kommentarer

Första helgen på ett halvt liv som jag är hemma och inte har massa grejer jag ska fara iväg på. Rätt skönt. Men ändå megastressigt.
Hemma i huset här råder totalt förvirring, kaos och tredje världskriget. Alla ska byta rum med varandra. Jag ska upp på övervåning i pappas gamla rum, pappa ska på något sätt trycka in sej i mitt rum, Kajsa ska fytta upp till   Göran (som vi fortfarande inte har hittat) och Kajsas rum ska väl bli någon form av gästrum/datarum. Allt det här på en tidsplan på 78 år. Typ. Eller förhoppningsvis bara några veckor.
Började igår med att konka upp min säng iaf. Fast sängramen fick inte följa med. Den hamnade på blocket istället och 3 timmar och 19 minuter senare var den ute ur mitt liv. Blocket är bra skit.

I och med denna omorganisation så följer det oundvikliga. Det man undviker in i det längsta bara för att man vet hur tråkigt och tidskrävande det är: RENSA!!! 
Rensa vinden. Rensa källaren. Rensa garderoben. Rensa allt.
Och fy sören så mycket skit det finns här.

Måste klämma in ett litet citat här från min kompis Kristins blogg. Hon har fattat det här med rensning:

Följ endast paragraf ett, släng så mycket som möjligt! Med hänsyn till paragraf två, slänga kartor är en dödssynd.

Det är lite så jag arbetar här nu. Att slänga en orienteringskarta finns inte. Att dom sen tar upp 736 pärmar räknas inte. Det är som om påven skulle slänga bibeln.

Men annars går det bra. Den ena sopsäcken efter den andra lämnar huset. Dom kommer i för sej inte så långt från huset så här i dagsläget. Men en mellanlandning i garaget innan tippen väntar har ingen dött av.
Igår gav jag mej på mina gamla skolsaker på vinden. Okej att man sparar litegrann av det man gjort i skolan under sina år. Men HALLÅ!! Jag hade sparat precis allt. Varenda litet papper, skrivbok, övningsblad, läsböcker SEN LEKIS!!!  Det var några lådor kan jag tala om. Ibland undrar jag vart det gick snett.

Men nu är det borta. Kaputt väck. 5 bananlådor blev en liten kartong. Lite måste man faktiskt spara. Som till exempel alla mattegrejer från gymnasiet. Någon liten ond ande säger mej att detta tyvärr kan komma till användning. Jag tror även att jag skulle kunna använda min mattelärare Lisa men samma ande säger att hon inte vill ligga i en kartong på min vind tills den dagen. 
Det finns dock ett arbete jag fortfarande saknar och det är den berömda Ryska Revolutionen som skrevs i årskurs 9. Vår underbara lärare Susanne blev lite trött på att läroböckerna försvann och sa att arbeterna får vi tillbaka när alla böckerna är tillbaka i skolan. Så här 6 år senare saknar hon nog fortfarande lärobäcker för den där revolutionen är det ingen i 9A som har sett röken av. Jag väntar några år till...


Igår blev det även en långpromenad med Kajsa. Sjuhalla runt som i vanliga fall tar max 1,5 timme att gå. Igår blev det 2 timmar och en kvart. Fika med gamla grannar, träffa orienterare och gratta Björn på 60-årsdagen förlängde rundan något. Men oj så trevligt. =)

Nu blir det snart lite fika här med släkt och vänner. Papps har visst fyllt år.

Over and out.

Kommentera

Publiceras ej