Cypern 08 med Mickelbyn 41

3kommentarer

Så var det dags att träffa detta härliga gäng igen, vilka tjejer asså. =)  Hade verkligen saknat er i massor. På Göteborgs tågstation droppade vi in en efter en och till slut var alla samlade. Där fördrev vi sen två timmar med massa skitsnack, spana på folk och lite mat. Louise fyllde 21 dagen till ära och uttrycket "man är ju inte 20 längre" blev vi inte av med under resan. =)
Resan kunde sen inte fått en bättre start. Flygbussen ut till Landvetter flygplats var som en rullande reklampelare. Och gissa vad den gjorde reklam för. Branäs såklart. =)  Det var våran buss helt enkelt.

På flygplatsen blev det ytterligare några timmar att fördriva men vi måste vara ganska bra på det för det blev aldrig drygt. Kan ju kanske berott på att vi babblade en massa och gapskratten avlöste varandra. Vi studerade även vissa personers packning.

Men det vore ju lite för bra om allt skulle gå helt smärtfritt. För det första tyckte in damen i in-checkningen att vi inte skulle checka in alla 8 samtidigt, folk kunde ju bli förvirrade. Jaha, ursäkta då. Sen var det bara Mika och Anna-Ida som hade biljetter. Och sen skulle Sanna checka in sitt bagage i andra änden av Landvetter. Spännande. Tur vi hade gott om tid. Efter lite fika och bokinköp kom vi iaf på flyget och resan gick utan problem. Landa är alltid lite läskigt men det gick bra. Vissa hade under resans gång dränkt sin väska i jäger, men det är väl ingen som är förvånad.  När alla hade fått sitt bagage vilket gick rätt fort (det är bara Mika som tycker det är mysigt att kolla på sin väska när den åker ett par varv på bandet) så blev det en timmes bussresa till hotellet.

Inte världens mest snabbtänkta personal på vårat hotell. Efter mycket om och men hade han fattat att vi ville ha 3 nycklar och faktiskt gett oss 3 nycklar också. Heja. I vårat, mitt, Mikas och Anna-Idas, rum fanns en dubbelsäng och en barnsäng. Efter att ha konstaterat att till och med mina fötter hamnade utanför sängen och att den var fruktansvärt obekväm så hamnade vi alla tre i dubbelsängen och så fick det va hela veckan. Jag sov så gott där i skaaaaven. =)

Veckan sen var helt kalas. Dagarna spenderades mest vid poolen vid hotellet. Där kunde sola, bada, hoppa från Lejonklippan, störa oss på äckelgubbar och helt enkelt bara mobba varandra i största allmänhet.  Dialekter fanns det gott om i vårat sällskap, den ena värre än den andra. Sen har vi Manal som bara mumlar. Och när hon väl säger nåt, då har hon blandat alla dialekter som finns.

En dag tänkte vi att vi skulle besöka stranden, det kan ju inte vara så långt. Vi gick och gick och gick. Jädra vilken promenad det blev. Över klipper och genom bushen. Tur lokalbefolkningen är snäll och att vi verkligen ser ut som ett gäng dumma turister. =) Väl framme på stranden var det hur fint och mysigt som helst. Och varmt. Jättevarmt.

En liten utflykt hann vi med också, upp till Trodosbergen. Vi och alla pensionärer. =)  Vi hade iaf världens häftigaste tant som guide.  Vi tittade på utsikten, vandrade i bergsbyar, var på museum, åt jättegod lunchbuffe, åkte buss och sov.  Äkta turistvarning på oss. Även kallat sällskapsresan. Haha.

Om kvällarna blev det restaurang, antingen i Fig Tree Bay där vi bodde eller i Ayia Napa där vi var 3 kvällar. Lite mer livat där. God mat var det överallt men det lyckades alltid bli problem med Linas mat. Och beställer man 3 pizzor så betyder det att man vill ha in 3 pizzor. Så det så. Sen att man inte ska äta alla 3 själv är en helt annan sak.   Servitören var ju snygg iaf, eller vad säger ni tjejer?  =)

Shopping blev det i måttliga mängder eftersom priserna är som i Sverige. Lite partaj blev det ju också även om det riktiga party-suget tyvärr inte infunnit sej sen Branäs.  I Ayia Napa är det fest oavsett om man vill eller inte, haha. =) Och det var faktiskt väldigt kul. Alla dessa jäkla inkastare som försöker dra in en på den ena baren efter den andra och dom lovar det ena med det tredje. Bargatan var hur kul som helst och varje bar hade ett tema. Där fanns Titanic, Jurassic Park, Pirates, Flintstone, Robin Hood och många fler. Och självklart Grabbarna Grus. När dom börjar spela Cotton Eye Joe där får dom helt enkelt räkna med att Branäs-flickorna blir lite galna. Grodbaren var annars en höjdare. Mysko personal, gigantisk drinkmeny och fina armband till utdelning.  Där beställde även mina söta vänner in en drink till mej eftersom jag visst råkade fylla 20 år. God var den och den serverades i ett snoppglas. Tack. En mycket trevlig födelsedag fick jag med mat och glass. Men att jag skulle åka den där nära-döden-karusellen. Never!  =)

Marika jobbar passande nog i just Fig Tree Bay så henne träffade vi en kväll. Det blev mat och sen fick vi titta på en show på hotellet där hon jobbade. Mycket uppskattat. Showen avslutades med att killen med gitarr sjöng I´m yours för Branäs-gänget som han kallde oss. Det tackar vi för, det är en underbar låt.  Vi fick även en rundvandring på Marikas hotell, det såg ju inte riktigt ut som vårat...=)

Nästa sista dagen regnade det. Och regnade. Och regnade. Så vi tänkte vi kunde gå in och vila oss lite. Vips hade vi sovit bort den dagen. Var iaf tvugna att ge oss ut på kvällen för att äta lite. Hjälp vad det började åska. Jag är inget stort fan av åska. Sängen var mycket bra den här kvällen. Och för övrigt är korsord och sudoku helt underskattat. Fråga panter-tanterna, eller farmors-klubben, eller vad vi nu fick heta. Och behövde man hjälp med korsordet så fråga Theresia. Hon vet allt man inte behöver veta.

Sista dagen fanns det ju inget annat än att bara ligga och steka vid poolen. Synd bara att det började regna. Dumma turister som vi var så vägrade vi inse detta och låg helt enkelt kvar. Om möjligt lite insvepta i diverse kläder och handdukar för att inte frysa. Tack och lov blev det soligt och fint sen och sista dagen blev mycket trevligt. Förutom att jag fick världens uppläxning av en norsk tant i omklädningsrummet för att jag hade smörjt in mej med fel saker. Det var därför jag var lite röd. Istället för solskyddsfaktor skulle jag tatt olja. Jo säkert, friterad Susanne hade vi haft då. Och all denna karoten och alla morötter hon pratade om, jag trodde jag skulle få spader. Hjälp!

Lite lagom brända var det dags att åka hem och ännu en underbar vecka med Mickelbyn 41 var över. Jag hoppas verkligen det blir fler resor och annat med er tjejer. Ni är så himla underbara.

Saker vi saknade under resan:
Pumor och gorillor
Mikas ena ögonbryn

Till sist finns bara en sak att säg. Lägg av!!   =)