IDRE 07/08, och så Das Hemresa!

0kommentarer

Herregud. Vi kom hem till slut. Men det krävdes tre minibussar och 18 timmar. Och skidorna blev kvar i Dalarna. Heja oss. =)

Kanske ska ta det här från början. Uppresan gick utan problem (ska bara tala om det), trots bara 3 timmars sömn natten innan. Jag sov första skiftet mellan 22 och 01 och Frida och Jonathan tog andra skiftet mellan 01 och 04. Skönt. Vid 5 kom vi iaf i väg med förvånansvärt mycket plats kvar i bagaget. Men så var minibussen större än vad minibussar brukar vara, skönt det. Körandet gick bara bra även om jag hade lite problem med helljuset, men Marcus och Jonathan hjälpte gärna till. =)  I Falköping blev det frukoststopp hos Lisas farmor och farfar. Vilken service. Allt var framdukat och klart och bara till att sätta sej och äta, tack så hemskt mycket.
Uppresan var lång men inte så dryg, vi hade ju massa roliga Julia-tidningar, haha. Vi hann med en hel del tester i dom, tex. Hur pinsam är du och Vilken musikprinsessa är du. Humor. =) Vi tyckte att bussen var lite grå och tråkig och tyckte att vi ville dekorera den med fina planscher som vi hittade i tidningarna. Hur vi skulle få upp dom blev ett problem men det löste sej sen.
I Mora stannade vi för shopping, och jag menar shopping. Det bli en del när man ska handla mat åt 9 pers som helst ska räcka några dagar. Hela kundvagnen var nog full när vi kom fram till kassan. I kundvagnen låg bland annat 30 meter tejp som kom till användning när planscherna skulle upp. Jag fick Harry Potter på sätet framför mej, man kunde även få bla Reese Whiterspoon, Mary-Kate och Ashley eller en hund. När man är i Mora så tror man att man nästan är framme. ICKE!!  Det är en halv evighet kvar och vägen var väl inte den bästa, nu hade det (äntligen) blivit lite snö omkring oss och med det också lite halt.
Det var skönt att komma fram och packa in allting och sej själv i stugan. Det blev lite mat och sen somnade nog alla ganska gott.

Sen var det nyårsafton. En mycket trevlig sådan. Vädret var kanon och backarna oxå. Vi träffade Lundblad som rekomenderade ostbackarna och det gjorde han rätt i. Upp och ner, upp och ner. Tur jag och Frida hade samma åsikt om ankarliftar, knappliftar är bra. =)  Och det fick dom andra oxå tycka till slut för ankarliften dog i ost.

Efter en hel dag i backarna är det skönt att komma hem och det var ju faktiskt nyårsafton så dagen till ära skulle vi laga mat ihop. Tacos skulle det bli. Olof får aldrig mer hacka gurka, det är min enda kommentar om det.  Haha, nej skämt åsido, det tog ju bara en timme för honom. =) Lite jobbigt att bara ha en skärbräda när man ska laga tacos så grannarna fick rycka in, tack för lånet. Annars gick det bra, det tog lite tid och blev en ganska sen middag men den som väntar på nåt gott...  Fina dekorationer var det också med serpentiner och bordsplacering. Maten var hur god som helst, men man fick gå två varv runt bordet om man ville ha allt.  Jag vet inte riktigt hur det kom sej men helt plötsligt skulle Olof vara tyst i en timme. Ingen trodde att han skulle klara det och bara därför gjorde han det.  Men det var rätt trevligt när han började prata igen. Till efterrätt skulle vi äta marängschwisch (ja det stavas så) och det gick ju bra ända tills vi kom på att vi hade glömt att köpa glass. Illa. Tur vi hade köpt chokladpudding iaf så vi fick äta det. =) Någon elvisp hade vi inte men det är bra träning att vispa grädde för hand. VI 12-slaget parkerade vi på balkongen och gjorde några tappra försök till sång men det blev inte mycket, kanske inte ska sjunga vad som helst på en balkong. =) Sen sköt vi champagnekorkar, hälsade på folk, tittade på raketer och hade allmänt trevligt ett tag. Sen började den stora drabbningen i Twister, 2 timmar och det kändes, och jag klarade mej ändå undan dom värsta. Mycket skratt och ömma kroppsdelar blev det. En hel del nya regler dök upp lite då och då.


"Det finns ingen röd ledig, jag tar en gul istället."

"Bara två kvar, då måste ni ha varsin fez på huvudet."

"Jag tror det blir jobbigast om man gör så här..."


Kul var det. Vid 3 var vi i säng och somnade utan problem. Dagarna flöt sen på och som såg ungefär ut så här.


Frukost, skidor, lunch, skidor, bastu, mat, film, godnatt.


Mycket bra om jag får säga det själv. Maten skötte vi precis som på Borgen, man hade maten en dag var. Anton hade pizzabullar med sej men dom fick inte plats i frysen så dom fick vara på balkongen. Lite jobbigt att det snöade typ hela tiden så vi nästan fick skotta fram dom sista dagen. Vädret ja, det var väl kanske inte det bästa. Nyårsafton var fint. Sen snöade och blåste det konstant. Uppe på toppen såg man inte allt för mycket men det positiva är att man inte behöver staka sej fram där det är platt, iaf inte om det var medvind. Åka lift var mindre skönt.  Och dessutom kan stavar gå sönder där, fråga Anton. Eller liften tog inte sönder staven, men Anton försökte böja tillbaka den. Krasch. Haha. 


Det bildades två pakter på denna resa. Lag längd och Lag utför. Första dagen vann lag utför eftersom vi var först hem till maten och Lag längd tvingades därför rösta ut någon i kvällen skidråd. Vem som åkte ut vet jag inte. Och vem som vann vet jag inte heller. Lagen ändrades en del under veckan och tillslut var bara Olof kvar i Lag längd. HAHA!!

En del andra tävlingar hade vi också. Plus-minustävlingen till exempel där reglerna ändrades lite tack och lov. Tror vi gick med plus i den tävlingen. Och så var det skitstoppstävlingen.

Marcus: 4,5

Jonathan: 4

Susanne: 2

Nu körde ju jag iför sej minst av alla också men ändå. =)


En dag bröts mönstret lite. Jag offrade mej och åkte längdskidor. Det är mycket dumt för man får som förbaskad träningsvärk dagen efter så man knappt kan gå. AAAJ mina ljumskar.  Det något pinsamma med denna längdåkning var att jag inte fick av mej skidorna efteråt. Jag fattade verkligen inte hur dom där bindningarna fungerade så där satt jag i en snöhög säkert 10 minuter och försökte få av mej skidorna. Men icke. Till slut fick jag fråga en mycket snäll gubbe om hur man gjorde. Han tittade konstigt på mej, tog min ena stav och tryckte på förmodligen enda stället jag inte hade tryckt på och vips lossnade skidorna. Tack. =) 

Andra halvan av denna dagen var trevligt, vi åkte ut på scootertur. Jag, Marcus och Jonathan fick köra, Lisa, Frida och Olof fick åka bakom oss och Anton fick vi sätta på en släde bakom ena scootern. Det var lite läskigt först och därför gick det inte heller så fort vilket alla som låg bakom mej märkte, haha.  =) Men efter det hade varit friåkning en stund så gick det bättre, styret svajade mindre om man körde fortare. Hur kul som helst. =)

Så blev det sista kvällen. Packa, städa och försöka göra slut på maten. Nu hade vi köpt glass och kunde äta marängschwisch, MUMS!!  Men jag fattar inte hur grabbarna grus kan äta så mycket som dom gör, och då menar jag även maten. Helt sjukt vad dom äter. =)  Vi kollade på hockey och det var ju kul ända tills Kanada vann. Så vi packade och städade lite till. Jag och Jonathan fick ut och hjälpa till att skotta loss en bil som fastnat 2 cm från våran. Det gick bra.

Att sova gick sen mindre bra. Elmojängen som styrde hela stugan satt inne hos grabbarna, detta var mindre bra upptäckte jag och Frida. Vi tänkte att vi skulle läsa lite innan vi somnade men helt plötsligt började våra lampor ha disco. Undra varför? Ett antal skrik och panikanfall hjälpte inte och helt plötsligt var det mitt fel. =) Jag påbörjade en liten attack med sopborsten men jag kom bara till hallen, sen gav jag upp. Blev inte så mycket läst denna kvällen.


Och så kommer vi då till Das Hemresa. Det började mycket bra. Vi kom iväg en halvtimme tidigare än planerat och bilen kom loss utan problem och det är ju mer än vad man kan säg om alla tyskar. Det hade snöat säkert 30 cm under natten så vägarna var väl inte dom bästa. Men det gick bra. 2 mil efter Idre hände det. Vindrutetorkarna la av. Kaputt, vägra fungera. Inte allt för bra när det snöade ganska bra. Vi trodde att dom bara hade frusit men icke. Vi fick iaf ta oss till Särna en lite bit därifrån där vi fick vänta utanför en bensinmack en halvtimme innan dom öppnade. Men inte sjutton kunde tjockisen där hjälpa oss. Istället blev det samtal hem till diverse föräldrar och släktingar för lite hjälp. Jag kan säg att jag är nu proffs på att kolla säkringar för det var precis vad vi gjorde. Varenda en, två gånger. Men dom var hela. Och dom hade inte frusit fast. Vi fick köra till en mekaniker som ganska snabbt konstaterade "elfel, jag kan inte hjälpa er."  Nehe. Synd. I ett sånt här läge var det väldigt skönt att vi hade hyrt minibussen för nu var det helt upp till uthyrarna att hjälpa oss, vilket dom också gjorde när dom väl kom igång. Vi skulle få köra till Orsa där dom hade fixat en ny buss åt oss. Efter 2 timmar i Särna lämnade vi detta lilla samhälle och körde till Orsa. Där fick vi en ny buss på OKQ8 men tyvärr hade den ingen takbox, så vi fick lämna våra skidor i den gamla bussen i Orsa. Aja, så kan det gå men det gjorde ingenting. Den nya bussen  hade även värme och en spak till backspeglarna vilket inte den andra hade. I Mora blev det matstopp och sen började den långa resen hem. 9 timmar efter att vi lämnade Idre körde vi ut ur Dalarna. Fy. =)  Lite söder om Filipstad var det bussbyte igen. Där mötte vi hyrfirman som kom med en ny buss till oss. Han skulle köra upp den vi hade fått på OKQ8 till Orsa och hämta hem den utan fungerade vindrutetorkare. Han hade en bit att åka. Efter ett mycket allvarligt snöbollskrig packade vi in oss i den tredje bussen och resten av resan gick bra.

Musiken på resan varierade, den var helt klart bäst när jag körde. Hits for Kids äger. =)

Efter nästan 18 timmar var vi framme vid Borgen. SKÖNT!!!  Där väntade lilla pappa och ca en timme senare var jag i Nättraby med all min packning utom skidorna. 3,5 timmars sömn blev det innan klockan ringde och det var dags att gå till jobbet. Var inte alls trött igår....HRM!!!


Lite kommentarer att minnas:

Aaaaah Omkörd!

Din hemliga pojkvän

Det vill du inte veta

Intealls

Det gäller bara att komma över den där spärren i magen så kan man äta hur mycket som helst.


Veckans bästa på Tv: Anders & Måns och High School Musical. =)



Tack för en kanonvecka.

Kommentera

Publiceras ej