Typ Ryssland - Helsingfors - Stockholm - Nättraby - Åhus

2kommentarer

Tänkte att jag kanske skulle skriva ett inlägg i någorlunda kronologisk ordning. Mest för min egen skull. Om jag skulle vilja gå tillbaka och se vad jag faktiskt höll på med den där sommaren 2011. Så jag tänkte fortsätta ungefär där jag slutade. Eller, där några inlägg bak slutade.
Närmare bestämt efter helgen i Motala. Då blev det istället helg i Finland.

Helg i Finland. Vad gör man där mitt i juni? Jo det ska jag berätta. Man åker massa buss. Man äter pastasallad. Man svettas. Man fryser. Man hejar. Man bor i militärtält på en lerig åker tillsammans med 15000 andra idioter. Man letar skärmar i skogen. Man blir inte förvånad när Halden vinner.
Det hela kallas Jukola och är en väldigt trevlig tillställning. I år packade Orion, Dacke och Ronneby in sej i en buss och färden mot sydöstra Finland började. Som vanligt fick vi bo under bildäck på färjan med vad gör väl det. Vi har närmast ut om båten välter...
I Finland kämpade alla tappert. Mest kämpade Maria som sprang två sträckor. Frida och jag satte nytt rekord i att bära runt väskor mitt i natten. Det hela var ett försök att hitta en sovplats som inte innebar militärtält på lerig åker. Vi bar, kånkade, gick och vilade. Det hela slutade med att vi var tillbaka på campingen och sov i ett militärtält på en lerig åker. Ett något överfullt militärtält dessutom, men var det verkligen någon i den mystiska sovsäcken?


Här bodde vi, och alla andra....

Något av det bästa med Jukola är nog ändå herrstarten. Det går inte riktigt att beskriva men det är så himla mysigt att stå där i skymningen och tittade på detta hav av guppande pannlampor som springer iväg. Hittade en film på starten från i år. Jag bjuder på den även om live är 100 gånger bättre. Kalla mej nördig och knäpp om du vill men det här är häftigt.





På söndagen kom finvädret och det gillas starkt. När alla hittat i mål och vi med gemensamma krafter rivit camp Orion/Dacke/Rok på TC så blev det härligt åker-häng en stund. Med eller utan bullens korv. Min kära klubbkompis Anna tyckte inte att Jukola behövde sin gigantiska helium-ballong längre utan den fick helt enkelt åka buss till Helsingfors den med. På bussen var det livat. En stund. Strax innan alla dog så sjöngs det sånger av blandad kvalite och någon tyckte att toapapper utgjorde en tjusig turban.


Åker-häng i väntan på bussen.


Anna med sin ballong.

Vi fick springa på färjan för att slippa simma till Stockholm och ännu en gång flyttade vi in där på däck 2, under bilarna. Jukola-resan hem var väl som Jukola-resor hem ska vara. Förfest, korridorsfest, hissfest, förfest nummer två och väldigt många kära återseenden av vänner. Vi blev utskällda av en vakt, någon hade spytt i handfatet och Frida tappade sitt körkort. Allt i sin ordning med andra ord.
Måndag morgon. Pigg som en lärka. Kanske inte. Tur vi bara skulle åka buss hela dagen hem till Karlskrona igen.


Inga kommentarer. Vi är bara glada över att se varandra.


Förfest nummer två, strax under bilarna.

Väl hemma i Karlskrona hade det varit väldigt skönt att typ gå och lägga sej. Packa upp och tvätta i lugn och ro. Men nej, just det.
Jag hann vara hemma i exakt 17 minuter. På dessa 17 minuter hann jag duscha, packa upp, packa ner nästa omgång, äta lite och hej svej så satt jag i en bil på väg till Åhus. Jag älskar mitt lugna och harmoniska liv.
I Åhus var det APT med jobbet som gällde. Trött men glad stöpplade jag in. En underbar middag på Åhus Strand väntade. Mats och Max höll låda som vanligt, den här gången bland annat om Jukola....
Somnade utan större problem efter en trevlig kväll med arbetskompisarna. Hörde nåt rykte om att nån aldrig fick gå och lägga sej men så kan det när man varit i Tyskland.
Dag två bjöd på flera trevliga stopp och promenader i nordöstra Skåne och hela turen avslutades med fika i parken i Kristianstad. Sen fick alla hålla i sej för jag fick den stora äran att köra minibuss hem. Det gick ju bra, förutom när Kent och Peter ska börja hetsa när jag backar...

Tack för trevlig tur!



Underbara Åhus.


Fika med mina fabolous kollegor i Kristianstad.

2 kommentarer

mamma

02 Aug 2011 19:07

Tyskland??? Nordvästra Skåne??? Var ni inte i Åhus??

Susanne

02 Aug 2011 22:07

Sluta märka ord! =P Nordvästra kanske skulle ändras till nordöstra men Tyskland är minsann rätt och riktigt.

Kommentera

Publiceras ej