Julen 2007

0kommentarer

Nu så är väl julen i stort sätt över för denna gången. Julen har varit mysig och trevligt även om den var lite för grön och grå och lite för lite vit. Men men...

JULAFTON
Var precis som en julaftion brukar vara i den här famlijen. Nästan. =)  Man vaknar på morgonen och då ligger det ett paket antingen i strumpan eller under sängen. Men icke. Ingen paket och katastrofen var ett faktum. =) Man kan väl inte bara gå och bryta traditioner hur som helst. Ursäkten var: Men ni är väl för stora för sånt.. 
Varför skulle vi vara det just i år?  Nej den ursäkten funkade inte, då kommer nästa. Tomten har försovit sej.
Jo tjena. Jag tror tomten förstod att vi inte var för stora eftersom jag och Kajsa var sura hela förmiddagen. Och tomten var även snäll och gjorde nånting åt detta. Tack. =)  Hoppas han inte försover sej nästa år.
Dagen flöt sen på precis som den skulle. Mormor anlände och det blev såklart lutfisk till mat, vad annars?  Inte för att det är himla gott men det bara ska ätas på julaftion.  Sen var det Kalle Anka. Lika bra varje år, tomtenissen med schackfärgen är och förblir bäst. =) 
Efter Kalle anlände resten av församlingen och sen var julmys hela kvällen. Massa mat och gott var det. Petra drack alldeles för mycket julmust, eller? Haha. Christer kletade smör på alla så man fick se upp och kan man äta skinka själv? Hmm. Efter några timmar som kändes som en evighet så var det dags för julklappsutdelning. Alla hade varit snälla men mormor måste ha varit snällast för hennes hög var stört. Sen gjorde vi som vanligt i den släkten, alla får öppna ett paket åt gången så alla ser vad alla får.  Alla fick kalsonger och långkalsoner. Och så en orange gitarr. Haha. Eller kanske inte.  Det blev fina paket i år av tomten. Fondue-gryta, buff, presentkort, receptbok, underställ och lite annat smått och gott. Framför allt så fick jag ett Twisterspel och detta skulle provas sen. Hahaha. Vilken syn det måste ha varit om någon tittade in i vårat vardagsrum. 
Det var inga större problem att somna den natten sen...

image278
Måns, numer kallad Frillan och så Christer


image279
Mormor och Kajsa


image280
Pappa öppnar paker och Christer och jag diskuterar nåt väldigt spännande.



Twister

image285
Och så en liten familjebild.


JULDAGEN
Sovmorgon. Skönt. Sen blev det lite städning och bakning. Daimtårta, mums. Vi lider ju inte av daim-brist här precis, jag ska aldrig mer spela på chokladjul. =)  På kvällen var det sen partaj. Det hela började hemma hos Ida där det var schlager på hög nivå, men vad hade man kunnat vänta sej när jag, Ida och Linn drar igång. Singstar med bara schlager och sen ett spel om Melodifestivalen. Jag och Ida vann en förkrosande seger på det mot Linn, Anna och Lisa.
Nästa anhalt blev hos Mathias i stan. Där var det massa Hasslöfolk och betydligt mindre schlager. =) Men mycket trevligt för det och allsången av Hallelujah slår nog det mesta. Haha, grannarna måste ha undrat. Det eviga kriget mellan Nättraby och Hasslö fortsatte, Nättraby kommer alltid vara bättre. =P  Jag och Sandra hade möte i köket men dansen väntade vi med.
Sen hamnde vi till slut på Pirren. Vi och några till, det var en smula trångt och varmt. Men kul. =) Musiken där är bäst. Ida lyckades jag tappa bort men hon hade trevligt ändå. =)  Jag och Sandra hade trevligt och svängde loss. Träffade massa trevligt folk, en del hade jag inte sett sen högstadiet. Trevligt.  Kom ut förvånansvärt fort från Piraten med tanke på allt folk men nån mat hann vi tyvärr inte köpa, magen bara skrek. En väldigt äcklig människa kom och hälsade på när vi stog och v'äntade på bussen. Usch. Ta bort honom var enda tanken i mitt huvud. Tur det var fler än jag som delade den åsikten. Bussen hem var väl som nattbussen brukar vara, ganska trevligt. Emil fyllde i blanketter men chauffören ville inte ha dom, konstigt. =)  Kom hem vid 4, åt, dog.

ANNANDAGEN
Kan aldrig sova länge när jag ha varit ute så vid 8 var jag klarvaken. Jag och Kajsa tog oss en sväng in på rean och det blev lite fynd. Vissa affärer blev man ju trött av att bara titta på, det var ju mer folk än saker där. Att man bara orkar, jag tycker jag klarade mej ganska bra från överdriven trängsel.
Hem igen och dags för nästa kalas, pappas sida denna gången. Julmat blev det inte denna gånge, lite varitation har ju ingen dött av. Det blev ungslax istället, mums. Och så daimtårtan till efterätt. Bengt ringsignak var det ingen som missade. Jo just det, han själv. =) Mycket trevligt även det här och Herman såg till att det nite blev för lungt.
Somade utan större problem igår med...


Idag var det jobbet. Inte allt för ansträngade och livat. Det var jag, Sven, Marie och så två vb. Vi bjöd oss själva på godis inne hos vb och imorgon ska vi avsluta året med nån god kaka. Tur vi inte äter på jobbet....
Avslutade dagen med storshopping på KP, stackars hon som jobbade där som fick leta upp allt åt mej. Fick knappt in det i bilen sen. Hade golvskydd in nacken när jag körde tillbaka.


Nu ska jag packa. För på söndag bär det av, Idre nästa. =)

Over and out.

Kommentera

Publiceras ej