O-Ringen 2007

2kommentarer

Det var blött. Det var lera. Det var jobbigt. Men det var förbaskat roligt. =) 

Har redan glömt hälften men veckan såg ungefär ut så här...

Lördag 21/7
Vi åkte iväg på förmiddagen och var uppe i Mjölby ca 4 timmar senare. För att ha en lånad husvagn tyckte jag att vi klarade ut det där med förtältet ganska bra. Fast det var tur Linda dök upp och hjälpte till, haha. =) Största problemet var sen gardinerna. Dom var minsann inte lätta att sätta upp. Efter att ha satt upp dom på tre olika sätt så var vi nöjda.
Sen blev det lite inspektion av campingen och hälsa på diverse människor. Det blev av någon anledning möte vid bajamajorna. Trevligt. =)

Söndag 22/7
Fint väder (måste bara skriva det eftersom det inte lär stå så många fler gånger i det här inlägget). Jag, tjejerna och Robin cyklade iväg och tränade. Vi kom på att vi kanske inte skulle springa alla på ett led, blir inte så mycket orientering då. Så vi delade upp oss och jag och Lina sprang tillsammans. På slutet plockade vi även upp Robin som såg helt övergiven ut. Efter träningen cyklade vi till duschen som låg en bit bort och Lina blev väldigt upprörd om man cyklade mellan två A-brunnar. Så upprörd att hon var tvungen att klappa mej tre gånger på axeln. =)
Sen var det invigning men det var ju så förbaskat mycket folk och scenen i år var inte speciellt smart placerad. Mitt i svartån så ingen kunde stå framför den. Då hade vi behövt en båt. Så folk trängdes vid sidan om ån och på bron. Helt mysko.
Vi tittade på Milkostafetten och sen räckte det. Darin kändes inte så lockande så vi cyklade tillbaka till campingen.
Innan jag somnade hörde man hur regnet började smattra så fint på husvagnstaket...

Måndag 23/7
Första etappen för i år. Tur att det inte regnade. Hrm. Det regnade och regnade och regnade. Men det som inte dödar det härdar. Jag, Kajsa, Marcus och mamma cyklade iväg till etappen fullt utrustade med stövlar och regnkläder. Rok hade inget tält med sej så försökte så gott vi kunde söka skydd under några tallar, det gick väl sådär. Inte så mycket och be för. På med Ankans orienteringskor eftersom mina var helt slut och sen jogga iväg till start. På femdagars får man räkna med lite längre till start. MEN HALLÅ!!! 4 KM!!!  Pust... Det var ju nästan lika långt som min bana. Träffade Svilling som råkade ha lite för högt blodsocker men det sjönk innan hans start tack och lov. Loppet gick väl inte så himla bra. Va helt borta till första kontrollen men sen blev det lite bättre. Blöt, lerig men glad kom jag iaf i mål och det blev en 13 plats på etappen. Utedusch i ösregnet kändes inte så lockande så jag lånade nåt klubbtält och bytte om. Sen blev det duschar inomhus, tyvärr var det fler som hade tänkt så denna dag så nåt varmvatten fanns det inte kvar.
Efter lite mat cyklade jag, Kajsa och mamma iväg för att se årets spex: Piraterna. Helt klart godkänt. Lite synd att man inte hörde allt dom sjöng men annars var det kanonroligt. Låten Slaven och Amiralen var helt klart bäst. det var en ny variant på Staten och Kapitalet. =)  Kapten Sprintstrump hade världens värsta dialekt. Och vi som har tyckt att Melen pratar roligt... Herregud, tur jag inte bor i Östergötland, jag hade inte kunnat hålla mej för skratt. =)
Därefter cyklade vi till Mjölby city och scenen mitt i ån för att titta på prisutdelningen. Folke hade vunnit dagens etapp i H18E, grattis. Han fick en mycket vacker krans som Frida hade fixat. Extremt tjusig.
Sen cyklade vi tillbaka till campingen och jag tror inte det blev så mycket mer vettigt gjort den här kvällen...

Tisdag 24/7
Denna morgonen regnade det nog inte tror jag. Det var trevligt. =)  Sen start även idag så lite sovmorgon satt fint. Sen blev det cykling till TC som var samma som första dagen. Även idag skulle Rok sitta under tallarna men idag blev det problem. För nu droppade allt gårdagens regn ner på oss så vi fick flytta ut så vi inte satt under några träd. Vilka problem vi har. =)  4 km till start idag oxå, heja. Jag och Frida joggade ihop och pratade om alla livets väsentligheter. Det gick ju inte så himla kalasbra denna dagen heller, jag borde verkligen koncentrera mej. Bomma ettan är min specialitet. Hade iaf en stund senare klafsat färdigt i leran och var i mål. Det blev en 13 plats idag oxå och jag plockade till 12 totalt, alltid nåt. Markus vann H20 tjock vilket inte kom som en större överraskning. Även han fick fina kransar till prisutdelningen. En skylt där det stog "prisjägare" hade varit bättre =P
Som sagt, mitt minne är inte det bästa och jag har verkligen ingen aning om det hände nåt mer spännande denna dag. Annika blev säkert itvingad lite mat av min mamma, det hände ett par gånger under veckan. =)

Onsdag 25/7
Vilken underbar morgon. Hrm. Vi fick börja hela dagen med operation sjöräddning i vårt förtält. Det hade regnat en smula (ovanligt?) under natten och marken vill inte svälja mer vatten. Så den hade tryckt upp det genom presseningen och förtältsmattan. Heja. Så vi hade små insjöar i förtältet och allt som hade stått där ute under natten var dyblött. MYYYS klockan halv 7 på morgonen. Aja, inte så mycket och gnälla över, vädret kan man inte göra nånting åt. Vi cyklade till tävlingen, samma TC även idag. Det började bli lite uppsprungit i skogen... Bara 2,7km till start idag och medeldistans ute i skogen. Det gick lite bättre idag men det kan gå mycket bättre. Det blev en 9 plats och jag plockade upp mej till 10 totalt. Sakta men säkert...=)
Väl tillbaka på campingen hade pappa försökt rädda oss från översvämningen så gott det gick. Han hade fått gräva en kanal runt tältet för att leda undan vattnet lite. Vi lyfte på matta och pressening och hittade stora pölar så funktionärerna fick minsann köra upp en skopa flis till oss. Sen var det bara till att lassa in massa flis i tältet och få bort plöarna. Jag tycker vi lyckades rätt bra med det här.
Efter denna räddning blev det en trip till Linköping. Vi plockade upp Ida i det stora samhället Syja och bar det av. Så mycket shopping blev det inte i år, det där med att inte ha nån vilodag tar hårt på en. =) Vi hann iaf med att träffa en jobbig telefonförsäljare och så fikade vi med rabarberpaj, mums.
Sen blev det direkt tillbaka till Mjölby och kolla på WorldCup sprinten. Heja Sverige. Kommer inte ihåg hur det gick men i goda vänners sällskap blev det en rätt trevlig kväll vid Svartån tillslut. Kvällen blev sen ännu trevligare med ett glasskalas, heja OL-Teamet. Grattis Lisa och Emil. Jag hade minsann med en present. =) Glasskalaset var som glasskalas ska vara, glass och sång och trevligt.

Torsdag 26/7
Campingen och allt man hade med sej blev bara lerigare och lerigare under veckan och dom enda skor som användes var orienteringskor och stövlar. Nåt annat behövde man inte fundera på. Allt annat än stövlar var ju typ idiotiskt att ta på sej.
Aja, torsdag. Nytt TC dagen till ära. Jag, Frida och Marcus cyklade dit men ursäkta. Cykelparkeringen kom typ efter 2 minuters cyklande. Och sen var det aplångt att gå. Varför kunde vi inte fått parkera lite närmare? De flesta hade varit lite smartare än oss och cyklat istort ändå fram till TC. Vi beslutade oss för att inte göra om samma misstag dagen efter då TC skulle vara på samma ställe. Man lär sej av sina misstag. Vi kom fram till slut iaf. Tänka sen, solen sken nästan. Helt otroligt. Vi var där i rätt god tid innan start så vi hann studera den förvirrade familjen i min klubb, ingen hade missat den. =)
4 km till start idag igen, det är nästan så man börjat vänja sej. Platt och racerterräng till en början denna dag. Bara till att gasa på och det gick rätt bra. Missade lite ute i en jädra sandgrop, tungt. Sen blev det ganska kuperat och lite klurigt på slutet men helt klart roligaste dagen. Idag gick det bra oxå och jag är nöjd. Blev 5 på etappen och plockade till 8 totalt. Inte fy skam för att vara jag i tjockklassen. =)
Efter tävlingen blev det utflykt till Linköping igen. Denna gången med mina mysko vänner Lena och Martin och så den något mer normala Karna. =) Det var bildisco på högsta nivå som gällde. I Linköping blev det en riktig dusch hemma hos Lena, sköööönt. Jag gick igenom Lenas liv i bilder. Det blev tv och datorn där det fanns väldigt mysko bilder, haha. =)  Hon hade nån mysko leksak oxå som man skulle slå och snurra på. Helt förvirrande. =)  Bildisco på hemresan oxå såklart.
På kvällen sen blev det ett besök hos Skogsfalken och girlsen, ni är för underbara. Tur att nollorna nollar varandra. =)

Fredag 27/7
Sista dagen. Shit vad tiden går fort när man har roligt. Idag var det väldigt utspridda starttider eftersom det var jaktstart men jag och Jonathan startade nästan samtidigt så vi cyklade ihop till tävlingen. Idag lyssnade vi inte på parkeringsvakterna utan cyklade fram till TC, precis som alla andra. Mitt stora mål under veckan hade varit att få en ny nummerlapp på fredagen och det lyckades jag med, haha. En helt ny upplevelse i mitt liv. =) Efter att ha hjälpt Bohman att konstatera att han var vid fel start så var det min tur att starta, ca en halvtimme efter ledaren i D20. Det där med plastfickor var inget som arrangörerna satsade på i år. Dom trodde att kartornas supermaterial skulle klara allt regn och lera. Icke säger jag bara. Så många hade med sej egna plastfickor till start, jag var en av dom. Dom 4 första dagarna hade startpersonalen mycket snällt hjälpt till med att stoppa mer kartan i plastfickan innan man startade så det var klart. Men nu sista dagen så ingick det visst inte i servicen. Nu fick man göra det själv när man hade startat. Tur jag inte har så bråttom i skogen, jag hade gott om tid att stoppa ner kartan i plastfickan på väg till startpunkten. När jag stämplade första kontrollen blev jag väldigt glad. För stämplar efter mej gör hon som startade 2.5 minuter innan mej. Sen sprang människan tyvärr alldeles för fort så jag orkade inte hänga på utan jag behöll min 8 plats ända in i mål. Är rätt nöjd med loppet, det blev lite småbommande men inte så farligt. Jag var även snäll och hjälpte Jonathan ute i skogen. Det händer inte ofta att jag hjälper folk, det brukar vara tvärtom..=) Så var då springdet för veckan slut. Skönt men lite sorgligt.
Sen var det då dags att duscha. För alla er icke-orientera så kan jag berätta att duschen är utomhus. Mitt på en stor gräsplan. Där har dom byggt lite presseningväggar och kört dit en tankbil. Solen sken och det var varmt och skönt när jag gick till duschen. När jag hade ställt mej i kön där det typ var 50 pers framför mej så såg man hur en svart vägg på himlen sakta men säkert närmade sej. Kan dom inte skynda sej lite i kön tänkte man där man stog och trampade i gräset. Men icke. Helt plötsligt började det ösregna. Så jag var ju redan lagom blöt när jag väl kom i duschen, dock var det lite varmare vatten där. Inte nog med det här så börjar det åska. Jag som älskar åska. Framför allt då i en utedusch. =)  Sen blev det nytt rekord i att ta på sej kläder snabbt. Lagom till jag var klar och skulle cykla tillbaka till campingen så slutade det regna. Tack.
Efter lite mat och packa ihop grejerna lite i husvagnen var det dags att äta igen. Jag hade smugglat in mej på Dackes pizzakväll. Mycket trevligt måste jag säg. Jag, Frida och Lisa hade mycket trevligt på vår kant.

Efter maten var det dags att börja fixa för nu var det feeeest. =)  Efter fixande och donande samlade vi ihop gänget i vår förtält och sen traskade vi bort till förfesten, alla självklart iklädda stövlar. Vi hamnade på förfest hos Tim och kompani. Där var det musik, dricka, trevligt folk och självklart lera. Kvällen blev sen mycket trevlig i Kvarnparken. Bandet som spelade där ute var helt underbara. VI dansade och sjöng ända tills dom inte ville spela mer. Ritkigt kul måste jag säg. Jag har ävens världens underbaraste vänner, ska bara tala om det.

Under kvällen lyckades jag med följande:

* Få rödvin på mitt vita linne.
* Bli av med min kofta.
* Dansa på ett bord så det brakade ihop ( ska bara förtydliga att jag var långt ifrån själv på bordet) och vi hamnde i en hög på marken.
* Tappa bort min mobil och när jag väl fick tilbaka den var den inte riktigt sej lik. Den hade förmodligen haft oturen att hamna under bordet....

Med andra ord en mycket lyckad sjätte etapp. =)

Sen blev det efterfest i samma husvagn som innan. Hur många var vi egentligen? Alldeles för många för att det skulle gå och sova. Eller vad tycker du Svilling. =)

Lördag 28/7
Morgonen efter var allt sådär konstigt roligt bara för man är övertrött. Förtältet hos grabbarna var en syn för sej. Det såg ut som om man hade komprimerad hela Hultsfred och tryckt in det i förtältet. Inte för att jag har varit på Hultsfred men jag kan tänka mej. =)  Det var solstolar, pizzakartonger, ölburkar, väskor, kläder, skor, mat, stereo, massa allmänt bråte och en bajstunna. =)  Det bästa hade nog varit att bara koppla på husvagnen och köra hem.

Vårat förtält var lite mer städat tack och lov. Pappa övergav oss på morgonen och åkte till Mantorp för att titta på bilar. Så jag, mamma och Kajsa packade ihop förtältet, packade bilen och körde hem. Sov större delen av bilresan hem. Så kommer man hem, trött och sliten och orkar ingenting. Då vettu, som en brev på posten har vi fått översvämning i källaren. Precis vad vi längtade efter. Vi som inte har haft nåt vatten under veckan. Tur vi har snälla grannar med vattendammsugare. Så efter att ha gått i stövlar hela veckan fick vi nu ha dom inomhus när vi skulle försöka rädda källaren. Tydligen var det mojängen som pumpar varmvatten i huset som hade stått och läckt hela veckan vi vatt iväg. Så med andra ord fick vi stänga av den vilket ledde till att vi inte hade nåt varmvatten. Kunde det bli värre?

På söndagen åkte jag till min kusin och duschade. Dom hade minsann både varmvatten och en mysko dusch. =)  Vårt egna varmvatten fick vi tillbaka i måndags tack och lov.  Veckan har väl mest gått åt till att försöka göra allt vi hade med oss rent från lera. När det gäller stövlar, förtält och pressening var det bara fram med vattenslangen som gällde. Tror faktiskt det hjälpte. =)  Tvättmaskinen har gått varm och vissa saker har fått tvättas två gånger för att bli rena.
En vecka i ett regnit och lerigt Mjölby sätter sina spår men det var frutkansvärt trevligt. Nästa år är det O-Ringen i Sälen. Ser redan fram emot det...

Tjockisfajten ja. Jo Markus vann ganska överlägset. Mellan mej och Tim blev det oavgjort, åtta bägge två. =)

/Susanne

2 kommentarer

Anonym

05 Aug 2007 00:32

det va inte meningen ! min va på ullkofta ! ännu värre !

Suss

06 Aug 2007 08:38

ja jag vet det är värre, tur inte jag var skyldig till det. =) Kan dock meddela att fläcken gick bort efter ett litet klorin-bad.

Kommentera

Publiceras ej